Studio Fit

artykuł cukier uzależnia

„SŁODKIE UZALEŻNIENIE”

Upodobanie do słodyczy (jak twierdzą naukowcy – wrodzone), brak aktywności fizycznej, stres, nałogi – to wszystko prowadzi do zwiększonej masy ciała, a w dłuższej perspektywie do otyłości, która zwiększa ryzyko nadciśnienia, problemów ze stawami, wysokiego poziomu cholesterolu oraz wystąpienia cukrzycy, chorób serca, wylewu oraz niektórych nowotworów

Czy cukier jest nam potrzebny?

Tak i nie. Układ nerwowy wymaga stałych dowozów pewnych dawek glukozy (cukru), ale nie oznacza to, że będzie pracował lepiej jeśli będziemy słodzić więcej, jeść batoniki i ciastka. Dobowe zapotrzebowanie mózgu na glukozę można w pełni zaspokoić jedząc solidną miskę płatków owsianych z owocami na śniadanie.

 

Czym jest cukier?

Nie od dziś wiadomo, że nadmiar cukru jest jednym z największych wrogów naszej diety. Ten składnik nie tylko źle wpływa na wygląd naszej sylwetki i stan zdrowia, ale również… uzależnia. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, by na początku ograniczyć jego spożycie, a następnie – wyeliminować z codziennego jadłospisu.

 

 Jak to zrobić?

Cukier jest w Twojej głowie. To ważne aby świadomie przejść pierwszy etap. Musisz sobie racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego nie powinnaś sięgać po produkty zawierające cukry proste. Zastanów się, dlaczego chcesz je odstawić i jakie przyniesie Ci to korzyści.

Co dalej?

Kolejna jest faza ograniczenia i kontroli. Jeśli Twoja codzienna kawa zawiera trzy łyżeczki cukru, to nie będziesz mieć łatwego zadania. Nie musisz od razu pić gorzkiej, jednak zacznij wsypywać dwie łyżeczki, po czasie jedną, a na końcu… wcale. Dokładnie obserwuj swoje odczucia i redukuj ilość cukru dopiero, kiedy przyzwyczaisz się do bardziej gorzkiego smaku.

Czy to aż takie proste??

Niestety nie. Musisz początkowo kontrolować  w jakich porach i sytuacjach masz największą ochotę na słodkie produkty. Zapisuj swoje obserwacje. Po czasie zobaczysz, że zjadłaś batonik, ponieważ nie miałaś czasu na porządne śniadanie w domu lub po prostu nudziłaś się. Taka wiedza pozwoli Ci uświadomić sobie, że w wielu przypadkach sięgasz po słodycze bez kontroli i nie zawsze wtedy, kiedy masz na nie wielką ochotę. To już duży krok, ku ich ograniczeniu.

Jakie zmiany jeszcze muszę wprowadzić?

Uważaj co wkładasz do koszyka. Pewnie nie raz przyłapałaś się na tym, że kupujesz słodycze bezwarunkowo. Wkładasz ciasteczka do koszyka, bo „może goście wpadną”, na zapas czy „czarną godzinę”. Jeśli jednak w Twojej szafce zabraknie łakoci, prawdopodobieństwo, że specjalnie ubierzesz się i pójdziesz do sklepu po słodycz – maleje. Poza tym, nie robisz sobie ochoty na to, co kryjesz w swoich kuchennych zakamarkach. Co z oczu, to z serca!

 

Czy mogę jeść coś słodkiego?

Jak ale to już czas na zmiany/zamiany. Organizm jest skonstruowany tak, że potrzebuje uzupełnienia wszystkich makroelementów, w tym cukrów. Mówimy tu jednak o cukrach, których nie znajdziesz w kawałku ciasta. Na szczęście są produkty, które pozwolą Ci na zastąpienie tradycyjnego cukru, tymi naturalnymi. Zamiast jogurtu o smaku truskawkowym kup naturalny i wrzuć naturalne truskawki czy inne owoce, które lubisz. Z owoców zrób pyszne koktajle, które świetnie sprawdzą się w codziennych śniadaniach. Zamieniaj przyprawy zawierające cukier (np. wegeta) na te naturalnie słodkie, np. mielona papryka. Słodzony napój zastąp wyciskanym sokiem lub wodą z cytryną i imbirem, a batonika zastąp gorzką czekoladą.

 

Jak jeść?

Dbaj o urozmaicenie. Jeśli chcesz mieć energię i siłę, potrzebujesz odpowiedniego pożywienia. Jeśli dostarczysz go za mało lub złej jakości, dopadnie Cię nieopanowany głód. Właśnie w tych momentach najczęściej sięga się po słodycze, ponieważ one gwarantują szybki przyrost energii, ale niestety równie szybki jej spadek. Kluczem do sukcesu jest dostarczenie odpowiednich ilości białka, tłuszczów i węglowodanów, dzięki którym wyeliminujesz napady głodu, uczucie ssania w żołądku, a przede wszystkim ochotę na słodycze. Pamiętaj, by jeść zdrowe, nieprzetworzone produkty – ryby, mięso, warzywa i owoce, które nasycą Cię i uzupełnią braki witamin. Pomocny może okazać się dietetyk.

 

A co ze słodzikami?

Choć wszystkie substancje słodzące są przed dopuszczeniem na rynek dokładnie badane, nie można być wobec nich zupełnie bezkrytycznym. Wraz z rozwojem badań słodziki budzą coraz więcej wątpliwości. Nie jesteśmy też w stanie przewidzieć długotrwałych skutków stosowania słodzików. Osobiście zalecam możliwie jak najrzadsze z nich korzystanie, a najlepiej rezygnację. Słodzik to chemia, a każda chemia jest dla naszego organizmu obciążająca.

 

 10 argumentów, by rzucić CUKIER rafinowany przemysłowo:

  1. Cukier postarza – powoduje utratę gęstości tkanki łącznej, degradację elastyny i kolagenu, wzrost ilości wolnych rodników i oksydantów.
  2. Cukier odbiera męskość – powoduje obniżenie poziomu testosteronu na rzecz estrogenu.
  3. Cukier ogłupia – uzależnia, jego wahania powodują niepokój, depresję, kłopoty z pamięcią i uczeniem się.
  4. Cukier osłabia – spożycie 1 łyżeczki cukru blokuje Twój system odpornościowy na ponad godzinę.
  5. Cukier okrada – do strawienia cukru ustrój potrzebuje wapnia i magnezu m.in. z Twoich zębów i kości, cukier powoduje też niedobory witamin (z grupy B, wit. E) i mikroelementów (chrom, miedź).
  6. Spożycie cukru zwiększa ryzyko szeregu nowotworów – piersi, jajników, prostaty, przewodu pokarmowego, wątroby, płuc i innych organów.
  7. Cukier podnosi poziom homocysteiny, trójglicerydów i „złego” cholesterolu.
  8. Cukier jest chorobotwórczy – sprzyja zaparciom, hemoroidom, próchnicy, otyłości, napięciu przedmiesiączkowemu (zatrzymuje wodę w organizmie), policystycznym jajnikom (zaburza gospodarkę hormonalną), endometriozie, astmie, padaczce, ADHD, chorobom serca, krążenia i autoimmunologicznym, problemom ze skórą, tarczycą i stawami.
  9. Cukier sprzyja zaburzeniom przewodu pokarmowego – rozrost grzyba Candidy, choroba Crohna, zespół jelita drażliwego, kamienie żółciowe, owrzodzenie jelita grubego.
  10. Cukier sprzyja problemom z oczami – krótkowzroczność, katarakta, zwyrodnienie plamki żółtej

 

Ewa Urbańska

dietetyk

Udostępnij innym na:

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress