Studio Fit

Sprawność – naturalna siła.

Sprawność – naturalna siła.

„Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”

Wojciech Oczko, nadworny lekarz Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy,

 

Decydując się na aktywność fizyczną nie zamykamy się tylko w obszarze sprawności fizycznej!

Ruch to rozwój osobisty, lepsze samopoczucie, pewność siebie i… wiele więcej!

Z tego względu aktywność fizyczna nie jest czymś w stylu przemijającej mody.

Stanowi popularny współcześnie styl życia, którego realizacja łączy się z występowaniem określonych cech, zachowań, systemu wartości, w którym dbanie o zdrowie zajmuje centralną pozycję.

Koniecznym warunkiem zapewniającym skuteczność podejmowanych działań jest wpisanie ich w swój osobisty styl życia. Muszą dawać radość i satysfakcję. Przy czym pamiętać należy, że miarą skuteczności jest systematyczność.

Jeżeli chcemy być sprawni musimy nauczyć się poprawnie poruszać w każdej sytuacji.

Będą potrzebne odpowiednie narzędzia, dzięki którym organizm poradzi sobie ze sztywnością stawów, mięśni czy tkanek miękkich, które ograniczają zakres ruchu.

Tego właśnie możemy nauczyć się w procesie rehabilitacji, podczas treningów funkcjonalnych czy treningu medycznego.

Ciało ludzkie jest przygotowane w formie rezerw do wykonywania przez lata milionów powtórzeń jakiegoś ruchu.

Za każdym razem gdy wykonujemy przysiad, schylamy się lub idziemy w nienaturalnej pozycji to przyśpieszamy zużywanie się tych rezerw.

Gdybyśmy nauczyli się poruszać w sposób prawidłowy, naturalny mniej obciążalibyśmy swoje organizmy i zmniejszylibyśmy jego zużycie.

Można śmiało powiedzieć, że bóle mięśniowe, stawowe są efektem nieprawidłowego ruchu, pozycji lub doboru obciążenia.

Ruch ciała, a właściwie pozycja ciała podczas ruchu to mieszanka techniki i biomechaniki.

Specjalista obserwujący jak ludzie wykonują różne ćwiczenia, jak kontrolują ciało.

Jest w stanie znaleźć błędne i nieefektywne przyzwyczajenia ruchowe w tym zakresie.

Można powiedzieć, że trening czy wykonywanie zadania ruchowe to jednocześnie rodzaj diagnostyki, niesie to za sobą jedynie korzyści. systematyczne i skuteczne ocenianie ruchu.

Wyszukiwanie błędów w sposobie wykonania ruchu może stać się dla specjalisty doskonałym źródłem wiedzy na temat poruszania się.

Włączenie systemu diagnostycznego do procesu treningowego czy terapeutycznego daje nam – specjalistom – pewność, że nie przeoczymy żadnego problemu funkcjonalnego.

Pozwoli trenerowi i fizjoterapeucie dobrać odpowiednie ćwiczenia i sposoby ich wykonania aby rozwiązać istniejący problem funkcjonalny.

W takim przypadku miałoby to działanie jako profilaktyka prozdrowotna, ale można ten system z dużą skutecznością zastosować również u podopiecznego czy pacjenta, u którego problem zdrowotny już występuje.

Dla zachowania sprawności i dobrego samopoczucia na długie lata każdy z nas w miarę swoich możliwości powinien uprawniać wybraną formę aktywności fizycznej.

W początkowym okresie przygody ze sportem warto swoje kroki skierować do doświadczonego trenera personalnego, aby ten nauczył nas prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń.

Jeżeli w trakcie aktywności lub nawet przed jej rozpoczęciem pojawia się problem zdrowotny (ból mięśni, stawów czy kręgosłupa) warto skonsultować się z fizjoterapeutą, który dzięki swojej wiedzy medycznej i doświadczeniu zawodowemu pomoże nam rozwiązać ten problem.

Praca fizjoterapeuty i trenera jest ze sobą w wielu miejscach powiązana pod względem celów i narzędzi pracy, a tym samym wspaniale, wzajemnie się uzupełnia.

Często fizjoterapeuta i doskonały trener personalny to ta sama osoba.

mgr Marcin Urbański

 

Udostępnij innym na:

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress