Studio Fit

Woda vs izotonik…

Woda jest zdecydowanie najbardziej polecanym napojem dla każdego, w każdym wieku i przy każdym rodzaju aktywności.

 

CZY SŁUSZNIE?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Trzeba mieć świadomość, że woda nie jest, wbrew obiegowym opiniom, napojem najbardziej nawadniającym organizm. Zdecydowanie lepiej nawadnia izotonik, czyli napój lekko słony lub delikatnie słodki, charakteryzuje się zbilansowanym poziomem elektrolitów. Daje on lepsze wchłanianie płynów w jelicie dzięki odpowiedniemu ciśnieniu osmotycznemu, które przypomina ciśnienie panujące w płynach ustrojowych człowieka. Oznacz to, że zawiera tyle samo cząstek węglowodanów i elektrolitów co w płynach ustrojowych.

Z drugiej jednak strony, jak i w przypadku większości przemysłowo produkowanej żywności, również i napoje izotoniczne pozostawiają wiele do życzenia. Ich nadmiernie długi i nie zawsze konieczny skład złożony z różnych związków chemicznych, konserwantów, sztucznych aromatów, utrwalaczy, substancji słodzących oraz cukru niewiele ma wspólnego ze zdrowiem. Półki sklepowe uginają się od „napojów dla sportowców”.

 

CZYM POWINIEN BYĆ IZOTONIK?

Napój mający na celu wyrównanie strat węglowodanów i elektrolitów utraconych wraz z potem podczas wysiłku.

W składzie powinna znaleźć się: woda, sód, potas, wapń i magnez. Opcjonalnie mogą być zawarte witaminy z grupy B. Kolejnym istotnym składnikiem są węglowodany (4-8g cukrów na 100ml napoju) najczęściej: glukoza, fruktoza, maltoza, sacharoza lub maltodekstryna. Celowo dodane jako uzupełnienie źródła energii.

Reszta substancji to już niestety

  • konserwanty: sorbinian potasu i benzoesan sodu;
  • słodziki: aspartam, acesulfam K, sacharyny, cyklaminy, sukraloza;
  • aromaty: błękit brylantowy, żółcień pomarańczowa, żółcień chinolinowa
  • stabilizator: guma arabska

 

CO ZATEM PIĆ?

W dni tzw normalne czyli beztreningowe warto pić wodę. Jeżeli pijemy wodę mineralną warto zmieniać firmy, gdyż każda marka zawiera inny skład minerałów. Pamiętajmy również, że nasze pociechy idą za naszym przykładem. Woda dla dziecka jest bardzo istotna, a uczucie pragnienia nie zawsze dobrze rozwinięte. Zachęcajmy je do picia i dawajmy dobry przykład.

W dni upalne czy te ze zwiększona aktywnością fizyczną tzw treningowe warto sięgać po napój izotoniczny aby szybciej i skuteczniej uzupełnić straty energii i elektrolitów.

 

A MOŻE BY TAK DOMOWY IZOTONIK?

Przygotowując własny napój mamy pewność, że zawiera tylko to co powinien. Nie zawiera chemicznych dodatków, których pełno jest w większości izotoników dostępnych na rynku.

Jak go zrobić? Potrzebujemy tylko 500ml wody mineralnej, 1 cytrynę, 2 łyżki miodu i szczyptę soli.

Smacznego i na zdrowie…

mgr Ewa Urbanska

Udostępnij innym na:

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress